Μάθημα 12
Είμαι ταραγμένος επειδή βλέπω έναν κόσμο χωρίς νόημα
1. Η σπουδαιότητα αυτής της ιδέας έγκειται στο γεγονός ότι περιέχει την διόρθωση μιας σημαντικής διαστρέβλωσης της αντίληψης. 2Νομίζεις ότι αυτό που σε ταράζει είναι ένας τρομακτικός κόσμος ή ένας λυπημένος κόσμος ή ένας βίαιος κόσμος ή ένας τρελός κόσμος. 3Όλα αυτά τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα έχουν δοθεί στον κόσμο από σένα. 4Ο κόσμος δεν έχει νόημα από μόνος του.
2. Αυτές οι ασκήσεις γίνονται με τα μάτια ανοιχτά. 2Κοίτα γύρω σου αυτή την φορά αρκετά αργά. 3Προσπάθησε να διατηρήσεις ένα ρυθμό έτσι ώστε ένα αρκετά σταθερό χρονικό διάστημα να μεσολαβεί μεταξύ των αργών μετακινήσεων του βλέμματος σου από το ένα πράγμα στο άλλο. 4Μην αφήνεις τον χρόνο που παίρνουν αυτές οι μετακινήσεις να μεγαλώνει ή να μικραίνει σημαντικά αλλά αντίθετα προσπάθησε να διατηρήσεις ένα μετρημένο, ομοιόμορφο ρυθμό καθ’ όλη την διάρκεια. 5Αυτά που βλέπεις δεν έχουν σημασία. 6Το διδάσκεις αυτό στον εαυτό σου καθώς δίνεις την ίδια προσοχή και τον ίδιο χρόνο στο καθετί που πέφτει η ματιά σου. 7Αυτό είναι ένα πρώτο βήμα για να δίνεις σε όλα τα πράγματα την ίδια αξία.
3. Καθώς κοιτάζεις γύρω σου, πες στον εαυτό σου:
2Νομίζω ότι βλέπω ένα φοβισμένο κόσμο, έναν επικίνδυνο κόσμο, έναν εχθρικό κόσμο,
ένα λυπημένο κόσμο, ένα κακό κόσμο, ένα τρελό κόσμο,
κι ούτω καθεξής, χρησιμοποιώντας οποιουσδήποτε περιγραφικούς όρους έρχονται στο νου σου. 3Αν σού προκύψουν περιγραφικοί όροι που φαίνονται θετικοί παρά αρνητικοί να τους συμπεριλάβεις κι αυτούς. 4Για παράδειγμα, μπορεί να σκεφτείς «έναν καλό κόσμο» ή «έναν ικανοποιητικό κόσμο». 5Εάν τέτοιοι όροι έρθουν στο νου σου, χρησιμοποίησε τους μαζί με τους υπόλοιπους. 6Μπορεί να μην καταλαβαίνεις ακόμα γιατί αυτά τα «ωραία» επίθετα ανήκουν σ αυτές τις ασκήσεις αλλά θυμήσου ότι ένας «καλός κόσμος» υπονοεί ένα «κακό κόσμο» και ένας «ικανοποιητικός κόσμος» υπονοεί έναν «μη ικανοποιητικό». 7Όλοι οι όροι που έρχονται στο νου σου είναι κατάλληλα αντικείμενα για τις σημερινές ασκήσεις. 8Η φαινομενική τους ποιότητα δεν έχει σημασία.
4. Σιγουρέψου ότι δεν αλλάζεις τα χρονικά διαστήματα μεταξύ της εφαρμογής της σημερινής ιδέας σε ό,τι νομίζεις ότι είναι ευχάριστο και την εφαρμογή της σε ό,τι νομίζεις ότι είναι δυσάρεστο. 2Για τους σκοπούς αυτών των ασκήσεων δεν υπάρχει διαφορά μεταξύ τους. 3Στο τέλος της εξάσκησης, πρόσθεσε:
4 Όμως είμαι ταραγμένος επειδή βλέπω έναν κόσμο δίχως νόημα.
5. Αυτό που δεν έχει νόημα δεν είναι ούτε καλό ούτε κακό. 2Γιατί λοιπόν, πρέπει ένας κόσμος δίχως νόημα να σε ταράζει; 3Αν μπορούσες να αποδεχτείς ότι ο κόσμος δεν έχει νόημα, και να αφήσεις την αλήθεια να γραφτεί πάνω του για σένα, θα σε έκανε απερίγραπτα ευτυχισμένο. 4Αλλά επειδή δεν έχει νόημα υποκινείσαι να γράψεις πάνω του αυτό που θα ήθελες να είναι. 5Και είναι αυτό ακριβώς που βλέπεις στον κόσμο. 6Αυτό ακριβώς είναι που δεν έχει νόημα στην αλήθεια. 7Κάτω από τα λόγια σου είναι γραμμένος ο λόγος του Θεού. 8Η αλήθεια σε ταράζει τώρα αλλά όταν τα λόγια σου θα έχουν σβηστεί θα δεις τα δικά Του. 9Αυτός είναι ο τελικός σκοπός αυτών των ασκήσεων.
6. Τρεις ή τέσσερις φορές είναι αρκετές για την εξάσκηση της σημερινής ιδέας. 2Οι περίοδοι εξάσκησης δεν πρέπει να υπερβαίνουν το ένα λεπτό. 3Ακόμα κι αυτό μπορεί να σου φανεί πολύ. 4Σταμάτα τις ασκήσεις οποτεδήποτε έχεις μια αίσθηση έντασης.