1.Το σχέδιο συγχώρεσης του εγώ χρησιμοποιείται πολύ περισσότερο από το σχέδιο συγχώρεσης του Θεού. ²Αυτό συμβαίνει επειδή το έργο της θεραπείας το αναλαμβάνουν θεραπευτές που δεν έχουν οι ίδιοι θεραπευθεί και επομένως εφαρμόζουν το σχέδιο του εγώ. ³Ας παρατηρήσουμε τον μη θεραπευμένο θεραπευτή πιο προσεκτικά τώρα. ⁴Ο αθεράπευτος θεραπευτής προσπαθεί, εξ ορισμού, να δώσει κάτι που ο ίδιος δεν έχει λάβει. ⁵Αν είναι θεολόγος, για παράδειγμα, ίσως αρχίσει ως εξής: «Είμαι ένας δυστυχισμένος αμαρτωλός όπως κι εσείς». ⁶Αν είναι ψυχοθεραπευτής είναι πιθανόν να αρχίσει με την εξίσου απίστευτη πεποίθηση ότι η επίθεση είναι αληθινή για τον ίδιο όπως και για το ασθενή του αλλά ότι αυτό δεν έχει σημασία για κανένα τους.
2.Έχω επανειλημμένα πει ότι οι πεποιθήσεις του εγώ δεν είναι κάτι που είναι δυνατόν να μοιραστεί από κοινού και γι’ αυτό δεν είναι πραγματικές. ²Πώς, λοιπόν , το να τις «ξεσκεπάσουμε» θα τις έκανε αληθινές; ³Κάθε θεραπευτής που ψάχνει για φαντασίες αντί για την αλήθεια δεν μπορεί να έχει ο ίδιος θεραπευτεί επειδή δεν γνωρίζει πού να ψάξει και επομένως δεν έχει την απάντηση στο πρόβλημα της θεραπείας.
3.Υπάρχει κάποιο πλεονέκτημα στο να έρχονται οι εφιάλτες στην επίγνωση, αλλά μόνο για να διδάξουμε ότι δεν είναι αληθινοί και πως ό,τι περιέχουν δεν έχει κανένα νόημα. ²Ο αθεράπευτος θεραπευτής δεν μπορεί να το κάνει αυτό, επειδή δεν το πιστεύει. ³Όλοι οι θεραπευτές που βρίσκονται σ’ αυτή τη θέση ακολουθούν το σχέδιο συγχώρεσης του εγώ είτε στη μια μορφή είτε στην άλλη. ⁴Αν είναι θεολόγοι το πιθανότερο είναι να καταδικάζουν τους εαυτούς τους διδάσκοντας τη καταδίκη και συνηγορώντας υπέρ μιας λύσης που προκαλεί φόβο. ⁵Με το να προβάλλουν την καταδίκη στον Θεό Τον κάνουν να φαίνεται εκδικητικός και φοβούνται την τιμωρία Του. ⁶Αυτό που κάνουν στην ουσία είναι να ταυτίζονται με το εγώ. ⁷Έτσι διατηρώντας στην αντίληψή τους αυτό που το εγώ κάνει, καταδικάζουν τους εαυτούς τους εξαιτίας αυτής της σύγχυσης. ⁸Είναι κατανοητό ότι έχουν υπάρξει αντιδράσεις εναντίον αυτής της ιδέας αλλά ακόμα και η αντίδραση προς αυτήν εξακολουθεί να δηλώνει πεποίθηση υπέρ της.
4.Κάποιες νεότερες μορφές του σχεδίου του εγώ δεν είναι καθόλου πιο χρήσιμες από τις παλιές, επειδή η μορφή δεν έχει σημασία και το περιεχόμενο δεν έχει αλλάξει. ²Σε μια από τις νεότερες μορφές για παράδειγμα, ένας ψυχοθεραπευτής ίσως ερμηνεύσει τα σύμβολα του εγώ σ’ έναν εφιάλτη και μετά τα χρησιμοποιήσει για να αποδείξει ότι ο εφιάλτης είναι αληθινός. ³Έχοντας κάνει τον εφιάλτη αληθινό, επιχειρεί να διαλύσει κατόπιν τις επιδράσεις του υποτιμώντας τη σημασία που δίνει ο ονειρευόμενος στο όνειρο. ⁴Αυτή θα μπορούσε να είναι μια θεραπευτική προσέγγιση αν ο ονειρευόμενος οριζόταν και ο ίδιος ως μη αληθινός. ⁵Όμως αν ο ονειρευόμενος εξισώνεται με τον νου, τότε η διορθωτική δύναμη του νου, μέσω του Αγίου Πνεύματος, δεν γίνεται αποδεκτή από αυτόν. ⁶Αυτό αποτελεί αντίφαση ακόμα και με όρους του εγώ και είναι μια αντίφαση που συνήθως την υπογραμμίζει ακόμα και μέσα στη σύγχυσή του.
5.Αν ο τρόπος να αντιμετωπιστεί ο φόβος είναι να μειωθεί η σπουδαιότητα του νου, πώς τότε μπορεί να χτίζει τη δύναμη του εγώ; ²Τέτοιες προφανείς αντιφάσεις δικαιολογούν το γιατί κανείς δεν έχει εξηγήσει ποτέ τι πραγματικά συμβαίνει στην ψυχοθεραπεία. ³Και πράγματι τίποτα δεν μπορεί να το εξηγήσει. ⁴Τίποτα που να είναι πραγματικό δεν έχει συμβεί στον αθεράπευτο θεραπευτή και πρέπει ο ίδιος να μάθει από τη διδασκαλία του. ⁵Το εγώ του θα ψάχνει πάντοτε να κερδίσει κάτι από την κατάσταση. ⁶Άρα, λοιπόν, ο ίδιος δεν γνωρίζει πώς να δώσει και συνεπώς δεν μπορεί και να μοιραστεί. ⁷Δεν μπορεί να διορθώσει επειδή δεν λειτουργεί διορθωτικά. ⁸Πιστεύει ότι εξαρτάται από αυτόν να διδάξει στον ασθενή τι είναι αληθινό, παρ’ ότι ο ίδιος δεν γνωρίζει.
6.Τι θα έπρεπε τότε να συμβεί; ²Όταν ο Θεός είπε «Γενηθήτω το φως» έγινε φως. ³Μπορείτε να βρείτε φως με το να αναλύετε το σκοτάδι, όπως κάνει ο ψυχοθεραπευτής; ⁴Ή μήπως θα βρείτε το φως αν, όπως ο θεολόγος, αναγνωρίζετε το σκοτάδι μέσα σας και ψάχνετε κάποιο μακρινό φως να το απομακρύνει, δίνοντας έτσι έμφαση στην απόσταση που σας χωρίζει από αυτό το φως; ⁵Δεν υπάρχει τίποτα το μυστηριώδες στη θεραπεία. ⁶Τίποτα δεν θα αλλάξει χωρίς να κατανοηθεί, αφού το φως είναι κατανόηση. ⁷Ένας «δυστυχής» αμαρτωλός δεν μπορεί να θεραπευτεί χωρίς μαγικά, ούτε ένα «ασήμαντο μυαλό» μπορεί να εκτιμήσει τον εαυτό του χωρίς μαγεία.
7.Και οι δύο μορφές προσέγγισης του εγώ, λοιπόν, αναμένεται να καταλήξουν σε αδιέξοδο, στη χαρακτηριστική «αδύνατη κατάσταση» που πάντα οδηγεί το εγώ. ²Ίσως βοηθά κάποιον να υποδηλώνει προς τα πού κατευθύνεται, αλλά χάνεται αν δεν έχει βοήθεια για να αλλάξει την κατεύθυνσή του. ³Ο θεραπευτής που δεν έχει ο ίδιος θεραπευτεί δεν μπορεί να το κάνει αυτό για κανέναν άλλο, αφού δεν μπορεί να το κάνει για τον εαυτό του. ⁴Η μόνη συνεισφορά του που έχει κάποιο νόημα, είναι να παρουσιάσει το παράδειγμα κάποιου ο οποίος έχει βοηθηθεί στο να αλλάξει την κατεύθυνσή του έτσι που δεν πιστεύει πια σε εφιάλτες κανενός είδους. ⁵Το φως μέσα στον νου του, επομένως, θα απαντήσει σε αυτόν που ρωτά, ο οποίος πρέπει να αποφασίσει μαζί με τον Θεό ότι υπάρχει φως επειδή το βλέπει. ⁶Μέσα από αυτή την αναγνώριση ο θεραπευτής γνωρίζει ότι αυτό το φως υπάρχει. ⁷Έτσι τελικά η αντίληψη μεταφράζεται σε γνώση. ⁸Αυτός που εργάζεται με τα θαύματα ξεκινά με το ν’ αντιλαμβάνεται το φως και μεταφράζει την αντίληψή του σε βεβαιότητα επεκτείνοντάς την συνεχώς και αναγνωρίζοντάς την. ⁹Οι επιδράσεις του φωτός τον διαβεβαιώνουν ότι το φως υπάρχει.
8. Ένας θεραπευτής δεν θεραπεύει: επιτρέπει στη θεραπεία να λειτουργήσει. ²Μπορεί να δείξει το σκοτάδι αλλά δεν μπορεί να φέρει φως διότι το φως δεν προέρχεται από αυτόν. ³Όμως όπως υπάρχει το φως για αυτόν έτσι υπάρχει και για τον ασθενή του. ⁴Το Άγιο Πνεύμα είναι ο μόνος Θεραπευτής. ⁵Η θεραπεία είναι ξεκάθαρη όπου Αυτό είναι ο Οδηγός. ⁶Το μόνο που έχετε να κάνετε είναι να Το αφήσετε να εκπληρώσει τη λειτουργία Του. ⁷Δεν χρειάζεται βοήθεια σ’ αυτό. ⁸Θα σας πει ακριβώς τι να κάνετε για να βοηθήσετε οποιονδήποτε σας στείλει το Άγιο Πνεύμα για βοήθεια και θα μιλήσει σ’ αυτόν μέσα από σας, αν δεν ανακατευτείτε. ⁹Θυμηθείτε ότι εσείς διαλέγετε τον οδηγό για να προσφέρετε βοήθεια και μια λάθος επιλογή δεν θα σας βοηθήσει, θα σας βοηθήσει όμως η σωστή. ¹⁰Εμπιστευτείτε το Άγιο Πνεύμα, διότι η βοήθεια είναι η λειτουργία Του και το ίδιο πηγάζει από τον Θεό. ¹¹Όχι μέσα από σας, αλλά μέσα από το Άγιο Πνεύμα βοηθάτε τους άλλους νόες να αφυπνιστούν ώστε να έρθουν σε επαφή με Αυτό κι έτσι κατανοείτε ότι δεν υπακούτε τους νόμους αυτού του κόσμου. ¹²Αυτοί οι νόμοι στους οποίους υπακούτε λειτουργούν. ¹³«Το καλό λειτουργεί», είναι μια δήλωση που έχει κάποια αλήθεια, αλλά είναι ανεπαρκής. ¹⁴Μόνο το καλό μπορεί να λειτουργήσει, τίποτα άλλο.
9. Αυτά τα μαθήματα προσφέρουν μια πολύ άμεση και απλή μάθηση και παρέχουν τον Οδηγό ο Οποίος σας λέει τι να κάνετε. ²Αν ακολουθήσετε αυτό που σας λέει θα δείτε ότι λειτουργεί. ³Τα αποτελέσματα των μαθημάτων είναι πιο πειστικά από τα λόγια τους. ⁴Θα σας πείσουν ότι είναι αληθινά. ⁵Ακολουθώντας τον σωστό Οδηγό θα μάθετε το πιο απλό απ’ όλα τα μαθήματα :
⁶ Θα τους γνωρίσετε από τους καρπούς τους. Και αυτοί θα γνωρίσουν τους εαυτούς τους.